Forside


Børne uger
11-18 juli   &   18-25 juli  2020

Børnene finder hurtigt sammen. De kan løbe frit rundt på marken. Ind i skoven. Være med til at grave kartofler op. Plukke frugt. Der er skattejagt. Skovtur og samle brænde. Hvis vejret tillader det, er der bål og snobrød om aftenen. Alle måltider er børnevenlige, sådan at børnene får rigeligt at spise og drikke. Der er ekstra mellem måltider om formiddagen og eftermiddagen - ofte bestående af frisk økologisk frugt. Der er saftevand lavet af frisk frugt og æblemost fra sidste år. Ofte er der sund kage til alle i lejren. Derfor behøver børnene ikke at få sodavand og slik. Hvis dit barn er sulten, går I bare op i køkkenet og finder noget at spise. Vi har babystole. Og selv om det er lidt primitivt, kan man godt vaske tøj i nogle store baljer. Vi hjælper hinanden, så vi ikke kun er opmærksomme på vore egne børn, men på alle børn. Er der et barn, der er ked af det, og dets forældre ikke lige er der, tager vi os af barnet og finder forældrene.

De første par dage er der nogle børn, som savner det, som de er vant til at spise. Men vores erfaring er, at børn, der til daglig spiser kød og usundt slik, hurtigt opdager, at vores veganske mad smager godt, og at man bliver dejlig mæt.

Der er nogle, der tror, at naturen er farlig, og at man skal sterilisere sine hænder hele tiden af frygt for bakterier. Men her på lejren er de milliarder af gode bakterier, som gør os sunde - og ingen af de baktierier, der er i byerne, og som kan give sygdomme.


Vi har 3 regler, som de voksne skal hjælpe børnene med. 1) Man slår ikke. 2) Man omtaler ikke andre nedladende. 3) Efter kl. 21 finder man stilheden frem, sådan at de voksne kan snakke sammen, uden at børnene overdøver. Vi ser helst, at en voksen læser godnathistorie for de små allerede kl. 20.

Ved måltiderne snakker vi om, hvad vi skal lave. Og så er alle forslag velkomne. Vi forventer, at forældrene deltager aktivt - både med idéer og til at sætte aktiviteterne i gang.

Hvilke materialer har vi, og hvad kan man lave med børnene?

Hver formiddag og eftermiddag satser vi på, at der en aktivitet for børnene 1-2 timer. Resten af tiden finder børnene selv ud af at lege.
Vi har et stort børne-materiale-telt på 6 gange 3 meter. Langs siderne er der borde og reoler med kasser på.
I hver kasse er der noget materiel og nogle skrevne instruktioner til, hvordan man kan bruge kassens indhold.

Eksempler

Byg en primitiv tovbro
Der er en kasse med 2 lange og tykke reb. Så går man ud i skoven og skal lave en tovbro over en grøft. Der er mange sådanne grøfter. Om sommeren er der ikke vand i; men det kan være svært at komme over dem. Så finder man et træ på hver side af grøften. Og binder et reb mellem de 2 træer. Det skal bruges til at gå på. Bagefter binder man et andet reb, men højere op. Det skal bruges til at holde fast i med hænderne. Sandsynligvis mislykkes det de første par gange. Så skal man stramme rebene. Og afstanden mellem dem skal ændres. Men man bliver ved, indtil det lykkes.

Bue og pil
Man går ud i skoven og finder et tyndt træ. Så bøjer man stammen og slipper - og ser om den hurtigt springer tilbage (så egner den sig) eller bare langsomt bevæger sig tilbage (så duer den ikke). Så saver man et passende stykke af - det skal være til en bue. Hjemme binder man snor på. Der er små pile af bambus. Så er der skyde konkurrence. De små børn får en plastikbue og pile med sugekopper - og de skyder mod en plastik målskive. De store børn skal prøve at skyde med rigtige pile - og derfor skal der være en voksen til stede. Man slår en pæl i jorden og hænger en sæk med halm på pælen. Så står man 10 meter fra pælen. Ét barn får 10 pile og skal prøve at ramme sækken. Den voksne sørger for, at skytten altid peger fremad mod sækken med buen og pilen. Man skal øve sig rigtig meget. Men så er det realistisk, at man kan ramme sækken med flere pile.

Lave en insekt suger
Hvert barn får udleveret 2 stykker plastik slange - det ene tykkere end det andet - samt et stykke gaze. Så placerer man gazen mellem slangerne og stikker den tynde slange ind i den tykke. Hermed skubber man også gazen ind. Til sidst vikler man noget tape rundt om. Når man ser et insekt, kan man suge det ind i den tykke slange. Insektet kommer ikke længere ind end til gazen. Og bagefter puster man insektet ud - ned i en lille beholder med glaslåg og forstørrelsesglas i låget.

Laver faldfælder
I fællesskab graver man nogle huller og stikker bunden af plastikflasker ned i hullerne. Kanterne dækkes med blade og græs. Og næste morgen ser man, om der er faldet nogle insekter ned.


Opsætte musefælder
Vi har 4 musefælder, hvor musene fanges, men ikke tager skade - og 4 gennemsigtige plastik bokse, hvor musene kan studeres grundigere.


Studere insekter
Hvert barn får udleveret en lille skuldertaske. I tasken er der 4 små plastikbeholdere, en kniv og et forstørrelsesglas. Så går man i skoven. Man finder en væltet træstamme, der er gået lidt i forrådnelse. Og med kniven skræller man noget bark af og finder et insekt. Man kigger på det med forstørrelses glasset - og så lægger man det ned i en af plastikbeholderne. Så roder man i jorden og finder andre insekter. Hvert barn samler 4 forskellige insekter. Når man kommer hjem til lejren, hælder man insekterne over i nogle små plastikglas med forstørrelse i låget. Vi har 8 små mikroskoper, der kan forstørre 40 gange. Og vi har 2 mikroskoper, der kan forstørre 100 eller 400 gange. Det kræver, at insektet er dødt - eller at vi bedøver det. Hvis nogle insekter skal bedøves, skal det være en voksen, der gør det. Og vi har både bedøvelsesmiddel og instruktion i, hvordan man gør. Så har vi en insektbog med fotos af alle insekter, og hvor man hurtigt kan finde navn på et insekt. Og herefter kan man google det og læse om det.

Fange sommerfugle
Nogle år er der mange sommerfugle. Vi har 10 fangst net, så man kan fange dem, mens de flyver. Man kan også bruge nettet til at fange bier og hvepse. Børnene synes, det er sjovt at fange og kigge på dyrene. Men det er meget interessant at google og læse om dyrene - og både voksne og børn bliver fascineret, når de får kendskab til de fantastiske historier, der omhandler insekternes liv.

Kigge på fugle
På lejrpladsens yderste ende langt fra telte laver man en lille fugleplads. På jorden lægger man nogle store skåle med vand i, så fuglene kan drikke og bade. Så bygger man et stativ af grene, som skal fungere som et træ. I 2 meters højde skal der være nogle vandrette grene, som fuglene kan sidde på. Her sidder de og kigger, om der er katte eller andre rovdyr, inden de tør flyve ned på jorden. Der skal også være fodring:
- drosler foretrækker æbler - gerne frasorterede halvrådne æbler.
- silkehaler kan godt lide mange bær og æbler.
- solsikke- og hampefrø er meget attraktive for grønirisk, kvækerfinke, bogfinke, dompap og kernebider.
- korn ædes især af spurve, duer og fasaner.
- jordnødder og mejsekugler vil især tiltrække flagspætter og mejser.
- knuste nødder, frø og bær er altid godt.
Der skal altid være frisk vand, og der skal ikke være foder rester, som tiltrækker krager og rotter.
Så har vi 10 kikkerter, så man kan sidde i god afstand og kigge på, hvad der sker. Vi har også 2 kraftige stjerne kikkerter, så man kan se fuglene helt tæt på. Og så har vi en stor fuglebog, hvor man kan finde ud af, hvad fuglene hedder - og læse om dem. Det hele virker kun, hvis der er daglige forsyninger.

 

Plukke ærter og bær
Man går en tur i grønsagshaven og plukker nogle ærter og spiser dem. Så går man videre over i frugtplantagen, hvor man plukker bær og spiser dem. Men man har et par skåle med, så man også plukker bær, som man tager med tilbage, så man kan lave saft og syltetøj.

Opskrift: Kom bærrene op i en gryde, hæld vand i, så bærrene er dækket og sæt det til at koge. Når det har kogt et stykke tid, bruger man en kartoffelmoser til at mose bærrene. Så kommer man sukker i. Lidt ad gangen og smag, om der skal mere i. Det hele hældes gennem en si, sådan at man får saft og syltetøj. Man kan jævne syltetøjet: Kom lidt majsmel i en kop, tilsæt kold vand og rør rundt - kom det i syltetøjet - varm op indtil det koger, mens man rører rundt - og sluk.

Saften kommes i flasker med skruelåg på. Syltetøjet kommes i en lille beholder. Begge køler af og placeres i køleskabet - hvis der altså er noget tilbage, efter at man har drukket noget saft og spist nogle syltetøjsmadder.


Lave mad til hele lejren
Vi starter med at sætte dej til hævning. Vi tager en pakke gær og rører ud i lunkent vand. Så tilsættes fint mel, groft mel samt nogle solsikkekerner, sesamfrø og en anelse salt. Det hele røres sammen. Og stilles til hævning.

Så går vi i grønsagshaven og graver kartofler op. De lægges i vand, sådan som det ses på billedet. Og med en kost skrubber man frem og tilbage - og så er kartoflerne vasket. De skæres i 1 cm tykke skiver og lægges i nogle store fade. Der tilsættes olie og salt. Og så 1 time i ovnen - og der er lækre alternative pommes frites.

Nu skal der laves boller af dejen. Man vasker hænder. Og så tager man noget dej og laver en bolle og sætter den på en bageplade. Det gentages mange gange, så der bliver en bolle til alle. De kommer i ovnen og bager 25 minutter.

Imens vaskes salat, gulerødder, rødbeder og æbler. Alt køres gennem råkostmaskinen, hvor man med håndkraft findeler alt. Der tilsættes lidt olie og æblemost. Og så er der råkost.

 


Brug vægten: Man skal sørge for, at der samlet er cirka 350 gram mad til en voksen - og noget mindre til børn. Så bliver man dejlig mæt.


Fra fod til ansigt
Med en spade fjerner man noget græs tørv på cirka 30 gange 30 cm. Hælder lidt vand i, så jorden bliver blød. Træder en fod ned i mudderet. Så er man klar til at støbe. Man tager noget gips, rører vand i og hælder ned i aftrykket af foden. Når gipsen er tørret, maler man tæerne som hår. Og så maler man øjne, næse og mund. Man stiller ansigtet foran sit telt. Det er en slags skilt, der viser, hvem der bor i teltet.

I Afrika sætter man en fjer i jorden udenfor sit telt for at holde det onde væk, så man kun får rare drømme. Om ansigtet har samme virkning, er der ikke lavet nogen forskning om. Men det afprøver vi nu.

Brandøvelse
Først afprøver man pulverslukkeren - bare en smule.

Så prøver man brandtæppet. Hvis der er gået ild i nogens tøj eller hår, tager man brandtæppet og kaster over personen - uden at dække ansigtet. Så slukkes ilden.

Så prøver alle på skift at bruge håndslukkeren. Med den ene hånd holder man i slangen og retter den mod ilden. Og med den anden hånd pumper man op og ned, så der kommer vand ud af slangen.

Til sidst prøver man brand daskeren. Man slår den ned
i græsset, hvis der er ild i græsset.


Kreativitet, hvis det er dårligt vejr
Vi har papir, farver, maling, pensler, sakse, garn mm. Man kan lave papmache, masker, dukker, skulpturer mm. Man kan lave indianer pandebånd. Sørøver tørklæder. Lave dukketeater, hvor man finder materialer i skoven til at lave dukkerne. Lave halskæder og armbånd. Der kan laves sund slik af friske dadler, havregryn, sesamfrø og kokus.

Andet
Vi kan spille fodbold og rundbold. Sætte net op til volleybold eller børnetennis. Kaste ringe mod mål. Banke to stolper i jorden og binde en cykelslange til dem, så man har en stor slangbøsse - og så skyde til måls. Gå på stylter. Kaste med redningsreb efter mål. Bygge en hule. Gå tur i skoven.





Voksne er jo en del af fællesskabet på lejren, men vi har haft et par problemer, fordi vi ikke tydeligt nok har informeret om, hvad vi forventer af de voksne. Så derfor følgende:

1. Deltag i aktiviteterne sammen med børnene
Når nogle af os gengangere sætter kreative aktiviteter i gang, har vi oplevet, at nogle forældre bare sidder passive og kigger på, mens vi gør noget sammen med børnene. Disse forældre synes sikkert, at aktiviteten kun er for børn, og at det er fint, at der er et par voksne, som fungerer som pædagoger og laver noget sammen med børnene. Men vi er ikke pædagoger. Vi er almindelige forældre, som også gerne vil have en hyggelig ferie. Og for os føles det tungt, at der sidder nogle voksne og bare kigger på. Og når vi er færdige med for eksempel at male - og der er maling på hænder, tøj, borde og bænke - er det tungt, at det også skal være os igangsættere, som så skal gå alene og vaske borde og bænke og lægge materialer på plads, mens forældrene kun vasker deres eget barns hænder og tøj.

2. Find sammen med et par andre forældre og gå hen i børne-materiale-teltet
Find en kasse med instruktioner og materialer til en aktivitet og forbered jer på at være igangsættere. Til måltiderne har vi altid en kort snakkerunde, hvor vi beslutter, hvad der skal ske - og her foreslår I så, at I gerne vil igangsætte en aktivitet for en gruppe børn. Vi ved godt, at I sikkert heller ikke er pædagoger, og at I derfor begår en masse fejl. Men det gør vi andre også. Det gør ikke noget. Det handler ikke om at være perfekte. Det handler om at være sammen og gøre noget sammen. Og uanset hvad der sker, er det godt nok.

3. Vi er som én stor familie.
Vi har desværre et par gange set, hvordan en mor sidder og passer på sit eget barn, mens der er et par andre børn, der leger med knive og sav på en uforsvarlig måde. Eller vi har set, hvordan en forælder bare sidder og er opmærksom på sit eget barn, mens nogle andre børn lægger en guitar på jorden, mens de løber rundt og leger - med risiko for at træde på guitaren og ødelægge den. Vi ved godt, at det er normen andre steder, at man ikke blander sig i hinandens børneopdragelse. Men her hos os er det tilladt og ønskeligt, at man blander sig. Vi tager ansvar for hinanden og hjælper hinanden.

4. Opdragelse til frihed og fællesskab
I Europa er der nogle bestemte normer for børneopdragelse, hvor man skaber et civiliseret mennesker, der tilsidesætter sine egne egoistiske behov og lærer at indordne sig. Det har skabt fysiske, pyskiske og sociale sygdomme, splittet fællesskabet og gjort os til stive kroppe, der styres af vores hjerne, som igen styres af en altomfattende bevidsthedsindustri. Vi har ingen ambitioner om, at det skal ændres på en uges sommerlejr. Men vi tager os den frihed, at vi her på lejren godt må være naturlige og oprindelige. Så kan vi kigge på hinanden og blive inspireret - og hvis nogen vil, kan man jo også have nogle snakke om det.